WEKO3
アイテム
協働的音楽学習活動における生徒の共調整と自己調整の相互作用
http://hdl.handle.net/10458/00010329
http://hdl.handle.net/10458/00010329ad111ff4-c33c-44ec-91d3-030d957cedf1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
本文 (2.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 協働的音楽学習活動における生徒の共調整と自己調整の相互作用 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Interactions between students' co-regulation and self-regulation in collaborative music learning activities | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
菅, 裕
× 菅, 裕
WEKO
10417
× 藤本, いく代
WEKO
10486
× 阪本, 幹子
WEKO
19116
× 浦, 雄一
WEKO
19919
× 酒井, 勇也
WEKO
26803
× 甲斐, 真里子× 長谷場, 由久子× 竹内, 美貴× 池田, 由佳里× 甲斐, 真里子× 長谷場, 由久子× 竹内, 美貴× Ikeda, Yukari |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では,特に自己調整と共調整の相互作用に注目し,授業の中に共調整場面を意図的に挿入することによる互恵的な足場かけが,自己調整学習にどのような効果を与えるかについて検討した。宮崎大学教育学部附属中学校において実施された第1学年を対象とする一連の授業の中に,共調整場面として生徒同士で相互評価する活動を挿入し,旋律表現に関する互いの発想や,相手の作品をよりよいものにするためのアドバイスの交換を行わせるとともに,その直後にそのアドバイスをもとに自身の作品を修正させる機会を設けた。その際の生徒のワークシートの記述や対話の内容についてテキストマイニングソフトKHCorder によって分析した。その結果,生徒たちは共有知識を活用しながら,作品について批判的に評価し,改善のための具体策を自ら考えたり,あるいは他者に対して提案したりするなど積極的なメタ認知的思考を展開していること,またそのことが自己調整学習にも効果的に作用し,作品の修正につながっていることが明らかとなった。 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In this study, we focused on the interaction between self-regulation and co-regulation and examined the effect of reciprocal scaffolding on self-regulation learning by intentionally inserting a co-regulation session into the class. In a series of classes conducted at the junior high school of the University of Miyazaki, students were asked to exchange their ideas on melodic expression and advice on how to improve their partner's melodic work. The students were also given an opportunity to revise their own work based on the advice. The students' worksheets and the contents of their dialogues were analyzed by KHCorder, a text-mining software. As a result, it became clear that the students developed active metacognitive thinking, such as critically evaluating their works, thinking of concrete strategies for improvement, and making suggestions to others, while using shared knowledge. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要 en : Journal of the Center for Collaboration and Development in Educational Practice and Management, University of Miyazaki 巻 30, p. 47-61, 発行日 2022-03-24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | Center for Collaboration and Development in Educational Practice and Management, University of Miyazaki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 21886636 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA1278049X | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
関連サイト | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
識別子タイプ | URI | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
関連識別子 | http://www.miyazaki-u.ac.jp/edu/center/activity.html | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
関連名称 | 宮崎大学教育学部・大学教育学研究科 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |