@article{oai:miyazaki-u.repo.nii.ac.jp:00006472, author = {Suga, Hiroshi and 菅, 裕 and Fujimoto, Ikuyo and 藤本, いく代 and Sakamoto, Mikiko and 阪本, 幹子 and Ura, Yuichi and 浦, 雄一 and Sakai, Yuya and 酒井, 勇也 and 甲斐, 真里子 and Kai, Mariko and 長谷場, 由久子 and 竹内, 美貴 and Takeuchi, Miki and 池田, 由佳里 and 甲斐, 真里子 and Kai, Mariko and 長谷場, 由久子 and Haseba, Yukuko and 竹内, 美貴 and Takeuchi, Miki and Ikeda, Yukari}, journal = {宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要, Journal of the Center for Collaboration and Development in Educational Practice and Management, University of Miyazaki}, month = {Mar}, note = {本研究では,特に自己調整と共調整の相互作用に注目し,授業の中に共調整場面を意図的に挿入することによる互恵的な足場かけが,自己調整学習にどのような効果を与えるかについて検討した。宮崎大学教育学部附属中学校において実施された第1学年を対象とする一連の授業の中に,共調整場面として生徒同士で相互評価する活動を挿入し,旋律表現に関する互いの発想や,相手の作品をよりよいものにするためのアドバイスの交換を行わせるとともに,その直後にそのアドバイスをもとに自身の作品を修正させる機会を設けた。その際の生徒のワークシートの記述や対話の内容についてテキストマイニングソフトKHCorder によって分析した。その結果,生徒たちは共有知識を活用しながら,作品について批判的に評価し,改善のための具体策を自ら考えたり,あるいは他者に対して提案したりするなど積極的なメタ認知的思考を展開していること,またそのことが自己調整学習にも効果的に作用し,作品の修正につながっていることが明らかとなった。, In this study, we focused on the interaction between self-regulation and co-regulation and examined the effect of reciprocal scaffolding on self-regulation learning by intentionally inserting a co-regulation session into the class. In a series of classes conducted at the junior high school of the University of Miyazaki, students were asked to exchange their ideas on melodic expression and advice on how to improve their partner's melodic work. The students were also given an opportunity to revise their own work based on the advice. The students' worksheets and the contents of their dialogues were analyzed by KHCorder, a text-mining software. As a result, it became clear that the students developed active metacognitive thinking, such as critically evaluating their works, thinking of concrete strategies for improvement, and making suggestions to others, while using shared knowledge.}, pages = {47--61}, title = {協働的音楽学習活動における生徒の共調整と自己調整の相互作用}, volume = {30}, year = {2022}, yomi = {スガ, ヒロシ and フジモト, イクヨ and サカモト, ミキコ and ウラ, ユウイチ and サカイ, ユウヤ and カイ, マリコ and ハセバ, ユキコ and タケウチ, ミキ and イケダ, ユカリ and カイ, マリコ and ハセバ, ユクコ and タケウチ, ミキ} }