WEKO3
アイテム
レベルシフト習得研究における新たな取り組み -多言語多文化学習の教授方法を用いて-
http://hdl.handle.net/10458/4221
http://hdl.handle.net/10458/4221ad8400d8-a5a0-4fa8-837e-abe479dc1193
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-12-13 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | レベルシフト習得研究における新たな取り組み -多言語多文化学習の教授方法を用いて- | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A New Approach to the Acquisition Research on Level Shift in Japanese: A Multilingual and Multicultural Teaching Method | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | レベルシフト, 心的距離の調整, 気づき, メタ言語知識, 多言語多文化学習 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
研究代表者 |
永射, 紀子
× 永射, 紀子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,これまで日本語教育の場でほとんど教えられることのなかった日本語文末におけるレベルシフト(文末文体の切り換え)の教授方法を,学習者が持つ習得上の問題点であると考えられる「心的距離」の調整という観点から検討したものである。「心的距離」の調整を行うには,それを認知できる能力を持つ必要があり,そのためには言語だけでなく言語の背景にある文化を理解する能力も育成する必要があると考えた。そこで本研究では,言語教育と文化理解の両方を授業に組み込んだ多言語多文化学習の実践授業を取り上げ,その成果が「心的距離」の調整への理解に援用できるか検討を行った。 結論として,教師の支援者(ファシリテーター)としての役割も重視した宮崎大学の「多言語多文化同時学習支援」の手法が,心的距離への理解を促す教授方法に適していると提言するに至った。 |
|||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study discusses the teaching method of level shift in Japanese from the viewpoint of the management of psychic distance, which most learners have difficulty acquiring, and has hardly been taught in the classroom. To understand the management of psychic distance in discourse, we need to develop intercultural understanding to bring about the development of meta-cognitive ability. In this study, we therefore discuss whether multilingual and multicultural study, (offering both language and culture study,) would be of assistance in understanding the management of psychic distance. In conclusion, the study proposes that simultaneous multilingual and multicultural language learning support emphasizing the important role of the teacher as a facilitator would be an optimal teaching method. |
|||||
他の資源との関係 | ||||||
言語 | en | |||||
関連名称 | http://www.miyazaki-u.ac.jp/jpshien/paper/index.html | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |