WEKO3
アイテム
子どもの科学概念の比喩的な構成
http://hdl.handle.net/10458/3429
http://hdl.handle.net/10458/3429097f3807-cac0-4fff-8781-44463c9d2a7b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもの科学概念の比喩的な構成 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Metaphorical Construction of Children's Ideas in Science | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | Metaphor, Conception, Analogy, Model, Mental model, Science class | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
中山, 迅
× 中山, 迅 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Lakoff and Johnson (1980, p.56) claim that most of our normal conceptual system is metaphorically structured; that is, most concepts are partially understood in terms of other concepts. From this viewpoint, metaphorical aspects of children's naive conceptions, concepts and models of science, and science classes are reconsidered. Models of science plays a central role in scientific theory. There are basic metaphorical ideas behind each scientific model. But learners of science may have naive conceptions that are based on different metaphoric ideas from those of the scientists. Learning science therefore necessarily involves getting new metaphoric ideas or modifying one's own metaphoric ideas. The necessity for research based on metaphor is pointed out. Some important proposals for science classes are also made. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 科学教育研究 en : Journal of science education in Japan 巻 22, 号 1, p. 12-21, 発行日 1998-03-10 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本科学教育学会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | Japan Society for Science Education (JSSE) | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03864553 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00036978 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |