WEKO3
アイテム
病棟単位で実施した看護師に対するTask trainingとSituation-based trainingの2段階構成による救急蘇生シミュレーション学習効果の検討
http://hdl.handle.net/10458/00010576
http://hdl.handle.net/10458/00010576b20bfc0c-aca7-40ab-b4af-1d0361c1d90b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 病棟単位で実施した看護師に対するTask trainingとSituation-based trainingの2段階構成による救急蘇生シミュレーション学習効果の検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Examination of learning e!ect of Simulation-Based emergency resuscitation program for nurses in ward units -Implementation of two-stages of Task training and Situation-based training- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | シミュレーション教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 救急蘇生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 看護教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | situation-based training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | emergency resuscitation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | nursing education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
釋迦野, 陽子
× 釋迦野, 陽子× 山本, 恵美子× 加藤, 沙弥佳× 長野, 健彦× 児玉, 裕子× 後藤, 美智子× 小松, 弘幸 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本院では、2018年より附属病院看護部と共同で、看護師を対象としたTask trainingとSituation-based trainingの2段階構成による救急蘇生シミュレーション教育(Simulation-Based Education;以下SBE)を実施した。今回、我々は、参加者83名へのSPE実施後の質問紙の結果を分析し、SBEによる学習効果の検討を行った。その結果、臨床経験年数によって学習成果やニーズが異なることが示された。また、2段階構成のプログラムは、救急蘇生スキルの習得を促進することが示唆された。これらの結果から、2段階構成によるプログラムを経験年数別に研修目的を明確にして実施することで、さらなる看護実践能力の向上が期待できると考えられた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We have conducted a simulation-based emergency resuscitation program which consists of two stages, task training and situation-based training for nurses belonging to our hospital in 2018. The purpose of this report is to examine the e"ectiveness of the program using a questionnaire. We collected the questionnaires of 83 nurses took part in the program. !e results showed that learning outcomes and needs di"ered depending on their mastery. In addition, it was suggested that the two-stage program promoted the acquisition of emergency resuscitation skills of the nurses. From these results, it is possible to improve the nursing skills by the program according to their pro#ciency level because of clarifying the purpose of the training. |
|||||
書誌情報 |
日本シミュレーション医療教育学会雑誌 en : Journal of Japan Association for Simulation-based Education in Healthcare Professionals 巻 8, p. 51-58, 発行日 2020-09 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本シミュレーション医療教育学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21879281 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.50950/jasehp.2020-08-08 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.50950/jasehp.2020-08-08 | |||||
関連名称 | J-Stage | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |