WEKO3
アイテム
医学生の臨床実習後の臨床能力自己評価と学習方略に関する9大学合同調査
http://hdl.handle.net/10458/00010543
http://hdl.handle.net/10458/000105433377907e-6042-45c3-b58d-e7c471ac5de1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
本文 (1.1 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-02-28 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 医学生の臨床実習後の臨床能力自己評価と学習方略に関する9大学合同調査 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A joint survey of medical students' self-assessment of competency after clinical clerkship and learning strategies among 9 universities in Japan | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | シミュレーション教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 臨床実習 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 医学生 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 自己評価 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | モデル・コア・カリキュラム | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | simulation-based education | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | clinical training | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | medical student | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | self- evaluation | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | model core curriculum | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||
著者 |
小松, 弘幸
× 小松, 弘幸
WEKO
7768
× 石川, 和信× 首藤, 太一× 阿部, 恵子× 藤崎, 和彦× 吉田, 素文× 大槻, 眞嗣× 泉, 美貴× 鈴木, 敬一郎× 石川, 鎮清× 廣橋, 一裕 |
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 臨床実習を終了した国内9医学部の6年生903名を対象として, 臨床能力に関する自己評価と教育方略を調査した. 医学教育モデル・コア・カリキュラムに準じた27項目のうち約4割が病院実習とシミュレーションの両方, もしくは, シミュレーションのみで学習されていた. また, いずれの方略でも, 学習経験のない項目が少なくないことが判明した. シミュレーション教育の高利用大学4校が低利用大学5校よりも, 多くの学習領域で有意に医学生の臨床能力自己評価が高かった. | |||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This study examined the ability of medical students to self-assess basic clinical competence and learning strategies including simulation-based medical education for sixth-year medical students (n=903) at nine universities in Japan. About 40% of 27 procedures to achieve clinical skills in a model curriculum were taught using simulators with or without clinical training in hospitals. We noted that significant numbers of procedures were not practiced through any learning strategies. Higher self-assessment scores were observed among students in 4 schools who had more frequent learning opportunities through simulation-based education than among those with less frequent opportunities in 5 schools. | |||||||||||
書誌情報 |
医学教育 巻 47, 号 4, p. 271-279, 発行日 2016-08 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 日本医学教育学会 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 03869644 | |||||||||||
DOI | ||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.11307/mededjapan.47.4_271 | |||||||||||
権利 | ||||||||||||
権利情報 | © 2016 日本医学教育学会 | |||||||||||
関連サイト | ||||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.11307/mededjapan.47.4_271 | |||||||||||
関連名称 | J-Stage | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |