WEKO3
アイテム
医学生の臨床実習後の臨床能力自己評価と学習方略に関する9大学合同調査
http://hdl.handle.net/10458/00010543
http://hdl.handle.net/10458/000105433377907e-6042-45c3-b58d-e7c471ac5de1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-02-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 医学生の臨床実習後の臨床能力自己評価と学習方略に関する9大学合同調査 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A joint survey of medical students' self-assessment of competency after clinical clerkship and learning strategies among 9 universities in Japan | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | シミュレーション教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 臨床実習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 医学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 自己評価 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | モデル・コア・カリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | simulation-based education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | clinical training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | medical student | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | self- evaluation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | model core curriculum | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
小松, 弘幸
× 小松, 弘幸× 石川, 和信× 首藤, 太一× 阿部, 恵子× 藤崎, 和彦× 吉田, 素文× 大槻, 眞嗣× 泉, 美貴× 鈴木, 敬一郎× 石川, 鎮清× 廣橋, 一裕 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 臨床実習を終了した国内9医学部の6年生903名を対象として, 臨床能力に関する自己評価と教育方略を調査した. 医学教育モデル・コア・カリキュラムに準じた27項目のうち約4割が病院実習とシミュレーションの両方, もしくは, シミュレーションのみで学習されていた. また, いずれの方略でも, 学習経験のない項目が少なくないことが判明した. シミュレーション教育の高利用大学4校が低利用大学5校よりも, 多くの学習領域で有意に医学生の臨床能力自己評価が高かった. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study examined the ability of medical students to self-assess basic clinical competence and learning strategies including simulation-based medical education for sixth-year medical students (n=903) at nine universities in Japan. About 40% of 27 procedures to achieve clinical skills in a model curriculum were taught using simulators with or without clinical training in hospitals. We noted that significant numbers of procedures were not practiced through any learning strategies. Higher self-assessment scores were observed among students in 4 schools who had more frequent learning opportunities through simulation-based education than among those with less frequent opportunities in 5 schools. | |||||
書誌情報 |
医学教育 巻 47, 号 4, p. 271-279, 発行日 2016-08 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本医学教育学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03869644 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.11307/mededjapan.47.4_271 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | © 2016 日本医学教育学会 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.11307/mededjapan.47.4_271 | |||||
関連名称 | J-Stage | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |