WEKO3
-
RootNode
アイテム
科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として
http://hdl.handle.net/10458/3441
http://hdl.handle.net/10458/34418abd42fa-7db5-48e6-946f-76c6fe79fba9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Further Validation of Fostering Students' Meta-understanding of Scientific Principles as Scientific Thinking : Case Study of "Combustion" in Sixth Grade Science | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | scientific thinking, meta-understanding of scientific principles, combustion, elementary science | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
橘, 早苗
× 橘, 早苗× 稲垣, 成哲× 村山, 功× 山口, 悦司× 坂本, 美紀× 大島, 純× 大島, 律子× 中山, 迅× 竹中, 真希子× 藤本, 雅司× 山本, 智一× 橘, 早苗× 稲垣, 成哲× 村山, 功× 坂本, 美紀× 大島, 純× 大島, 律子× 竹中, 真希子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In science education, fostering scientific thinking is important, though few examples of scientific thinking are known. Sakamoto et al. (2007) advocated "meta-understanding of scientific principles" as one area of scientific thinking. If one is capable of meta-understanding, one is able to approach unknown phenomena with the assumption that scientific principles are applicable. Sakamoto and her colleague claim to have verified the existence of meta-understanding and the possibility of teaching it to elementary school students. However, we think they failed to provide proof, because their definition of meta-understanding is somewhat confused. Through inspection of the idea of "meta-understanding of scientific principles" and a process of inference with this meta-understanding, we refined the definition of meta-understanding introducing an important distinction they missed: whether a key causal mechanism of phenomena is known to students or not. Based on our new definition, we designed a clearer experiment which contained two pairs of tasks. We predicted a different response pattern for each pair of tasks, where the original paper expected no difference. As the result of the experiment supported our predictions, we achieved a more reliable verification of meta-understanding. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 科学教育研究 en : Journal of science education in Japan 巻 33, 号 4, p. 362-369, 発行日 2009-12-10 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本科学教育学会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | Japan Society for Science Education (JSSE) | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03864553 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00036978 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |
Share
Cite as
橘, 早苗, 稲垣, 成哲, 村山, 功, 山口, 悦司, 坂本, 美紀, 大島, 純, 大島, 律子, 中山, 迅, 竹中, 真希子, 藤本, 雅司, 山本, 智一, 橘, 早苗, 稲垣, 成哲, 村山, 功, 坂本, 美紀, 大島, 純, 大島, 律子, 竹中, 真希子, 2009, 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として: 日本科学教育学会, 362–369 p.
Loading...