WEKO3
アイテム
科学理論と現象を関係づける力を育てる教育課程の必要性 : 酸化・燃焼に関するTIMSS理科の論述形式課題に対する回答分析から
http://hdl.handle.net/10458/3435
http://hdl.handle.net/10458/3435bd9e1cd4-354a-428c-911b-0daf4064a759
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2011-07-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 科学理論と現象を関係づける力を育てる教育課程の必要性 : 酸化・燃焼に関するTIMSS理科の論述形式課題に対する回答分析から | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Necessity for A Curriculum That Develops Pupils' Ability to Associate Scientific Theories and Phenomena : From Some Analyses of Pupils' Responses to TIMSS Essay Type Items about Oxidization and Combustion | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | TIMSS, essay type test, oxidization and combustion, phenomena, theory, curriculum | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
中山, 迅
× 中山, 迅× 大塲, 裕子× 猿田, 祐嗣× Ohba, Yuko× Saruta, Yuji |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In this paper, we focused on pupils' response to TIMSS items about oxidization and combustion. We analyzed the written responses by seventh and eighth graders' of Japanese lower secondary schools. By surveying typical words in responses we found that many Japanese pupils refer to phenomena and facts but seldom mention theory-based explanation. We pointed that the result might be caused by lack of reference to ability of scientific theory-based investigation in the course of study in Japan. We suggested that it was better to refer expressly to such abilities in the school curriculum. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 科学教育研究 en : Journal of science education in Japan 巻 28, 号 1, p. 25-33, 発行日 2004-03-10 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本科学教育学会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | Japan Society for Science Education (JSSE) | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03864553 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00036978 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |