ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  2. 学術雑誌掲載論文  (教育学部)

社会的スキル訓練による児童の抑うつ症状への長期的効果

http://hdl.handle.net/10458/3959
http://hdl.handle.net/10458/3959
1b9d0f31-5f9e-4ff2-bcd7-a458dc2ec099
名前 / ファイル ライセンス アクション
ishikawa12_educational_vol.58-3_2010_cinii_110007817688.pdf ishikawa12_educational_vol.58-3_2010_cinii_110007817688.pdf (1.6 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2012-08-24
タイトル
タイトル 社会的スキル訓練による児童の抑うつ症状への長期的効果
言語 ja
タイトル
タイトル Long-Term Effects of Social Skills Training on Depressive Symptoms in Children
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
キーワード 児童, 抑うつ, 社会的スキル訓練 (SST), 予防
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
キーワード depressive symptoms, social skills training, prevention, elementary school children
資源タイプ
資源タイプ journal article
著者 石川, 信一

× 石川, 信一

WEKO 44

ja 石川, 信一

ja-Kana イシカワ, シンイチ

en Ishikawa, Shin-Ichi


Search repository
岩永, 三智子

× 岩永, 三智子

WEKO 145

ja 岩永, 三智子

ja-Kana イワナガ, ミチコ

en Iwanaga, Michiko


Search repository
山下, 文大

× 山下, 文大

WEKO 146

ja 山下, 文大

ja-Kana ヤシシタ, ブンタ

en Yamashita, Bunta


Search repository
佐藤, 寛

× 佐藤, 寛

WEKO 69

en Sato, Hiroshi

ja 佐藤, 寛

ja-Kana サトウ, ヒロシ


Search repository
佐藤, 正二

× 佐藤, 正二

WEKO 104

ja 佐藤, 正二

ja-Kana サトウ, ショウジ

en Sato, Shoji


Search repository
岩永, 三智子

× 岩永, 三智子

WEKO 145

ja 岩永, 三智子

ja-Kana イワナガ, ミチコ

en Iwanaga, Michiko


Search repository
山下, 文大

× 山下, 文大

WEKO 146

ja 山下, 文大

ja-Kana ヤシシタ, ブンタ

en Yamashita, Bunta


Search repository
佐藤, 寛

× 佐藤, 寛

WEKO 69

en Sato, Hiroshi

ja 佐藤, 寛

ja-Kana サトウ, ヒロシ


Search repository
佐藤, 正二

× 佐藤, 正二

WEKO 104

ja 佐藤, 正二

ja-Kana サトウ, ショウジ

en Sato, Shoji


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,小学校3年生を対象とした集団社会的スキル訓練(集団SST)の実施による進級後の抑うつ症状への効果を検討することであった。本研究では,ウェイティングリストコントロールデザインが採用された。対象児童は,先に集団SSTを実施する群(SST群114名)と,SST群の介入終了後,同一の介入がなされるウェイティングリスト群(WL群75名)に割り付けられた。集団SSTは,学級単位で実施され,上手な聞き方,あたたかい言葉かけ,上手な頼み方,上手な断り方,教師に対するスキルの全5回(1回45分)から構成された。加えて,獲得された社会的スキルの維持促進の手続きとして,終了後に集団SSTのポイントが記述された下敷きを配布し,進級後には教室内でのポイントの掲示,ワンポイントセッション,ブースターセッションといった手続きが採用された。その結果,SST群とWL群において,訓練直後に社会的スキルの上昇がみられ,進級後もその効果が維持されていることが示された。さらに,訓練群とWL群は,1年後の抑うつ症状が有意に低減していることが示された。以上の結果を踏まえ,早期の抑うつ予防における集団SSTの有効性と有用性に加え,今後の課題について議論がなされた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of the present study was to investigate longitudinal effects of classroom-based social skills training (SST) on children's depressive symptoms after they had been promoted. The participants in the study were elementary school third graders at the beginning of the study. A waiting list control design was used, in which the children were assigned either to a social skills training group (n=114) or a waiting list control group (n=75); the latter group was given identical social skills training after the first group had been trained. The social skills training was conducted class-wide (45 minutes per session), and included 5 components: listening skills, positive words, requesting skills, declining skills, and skills related to teachers. All the children received a point card after training. In addition, after the children were promoted to the fourth grade, their teachers noted components of social skills in the children and conducted short sessions or booster sessions as maintenance procedures. Both groups improved their social skills immediately after the social skills training and were found to have maintained those skills when evaluated 1 year later. Also, at the one-year follow-up, the depressive symptoms in both groups had decreased significantly.
言語 en
書誌情報 ja : 教育心理学研究
en : The Japanese journal of educational psychology

巻 58, 号 3, p. 372-384, 発行日 2010-09-30
出版者
出版者 日本教育心理学会
言語 ja
出版者
出版者 The Japanese Association of Educational Psychology
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 00215015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
他の資源との関係
関連名称 http://157.1.40.181/naid/110007817688
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.4 2023-07-29 22:37:33.077416
Ver.3 2023-07-29 13:18:33.216481
Ver.2 2023-07-27 12:48:00.411170
Ver.1 2023-05-15 10:34:23.447001
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

石川, 信一, 岩永, 三智子, 山下, 文大, 佐藤, 寛, 佐藤, 正二, 岩永, 三智子, 山下, 文大, 佐藤, 寛, 佐藤, 正二, 2010, 社会的スキル訓練による児童の抑うつ症状への長期的効果: 日本教育心理学会, 372–384 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3