ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  2. 紀要掲載論文 (教育学部)
  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  2. 紀要掲載論文 (教育学部)
  3. 宮崎大学教育学部紀要(ISSN 2433-9709)
  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  2. 紀要掲載論文 (教育学部)
  3. 宮崎大学教育学部紀要(ISSN 2433-9709)
  4. 92 号

行動が報われる体験が随伴性認知に与える影響

http://hdl.handle.net/10458/6652
http://hdl.handle.net/10458/6652
26a3d4bc-fc29-43ac-a223-5a56aca23f33
名前 / ファイル ライセンス アクション
p19-p30.pdf 本文 (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-06-21
タイトル
タイトル 行動が報われる体験が随伴性認知に与える影響
言語 ja
タイトル
タイトル The Influence of Rewarded Effort on Perceived Contingency
言語 en
タイトル
タイトル コウドウ ガ ムクワレル タイケン ガ ズイハン セイ ニンチ ニ アタエ ル エイキョウ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 随伴性認知, 抑うつリアリズム理論, 統制の錯覚現象, 学習性無力感理論
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 contingency, Depressive Realism Theory, Illusion of control, Learned Helplessness
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 服鳥, 秀幸

× 服鳥, 秀幸

ja 服鳥, 秀幸

ja-Kana ハットリ, ヒデユキ

en Hattori, Hideyuki

Search repository
境, 泉洋

× 境, 泉洋

WEKO 165
e-Rad_Researcher 90399220

ja 境, 泉洋

ja-Kana サカイ, モトヒロ

en Sakai, Motohiro


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,抑うつ傾向の高い者に対してポジティブに歪んだ認知を生じさせる手法の開発に向けて,「行動生起-結果生起」事象( 随伴的成功) の回数を増やすことが随伴性認知にどのような変容を示すのかを検討した。
大学生366 名の中から,高抑うつ群5 名,中抑うつ群7 名,低抑うつ群12 名の計24 名を抽出して分析対象とした。実験は1 週間に1 回のノイズ停止課題を3 週間に渡って実施し,時期によって随伴的成功回数に差を設けたABA デザインを用いて検討を行った。本研究の結果から抑うつに関わらず,随伴的成功回数が増加すれば随伴性認知はポジティブに変容することが示された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to investigate change in perceived contingency depending on the number of times efforts were rewarded in addition to how positive cognition is increased. The participants were divided into three groups (high-level depression, middle-level depression, low-level depression) on the basis of their average scores ( ± 1/2 SD) on the Beck Depression Inventory-II (BDI-II). This study applied a single-subject experimental design (ABA design) with a duration of 3 weeks which consisting of 2 baselines (1st week and 3rd week) and an intervention (2nd week).
Participants performed a task in which they stopped a noise from a PC by pressing a key or not pressing a key in each experiment. They pressed or did not press a key by choice during the baseline weeks, and were made to press the key for more than 4 out of 5 times during the intervention. After finishing the task, participants rated the relationship between stopping the noise and pressing or not pressing the key. Data analysis revealed that the number of times rewarded efforts increased, perceived contingency changed positively. This result suggests a possibility of helping a depressed person gain confidence by experiencing rewarded efforts continually.
言語 en
bibliographic_information ja : 宮崎大学教育学部紀要
en : Memoirs of the Faculty of Education, Miyazaki University.

巻 92, p. 19-30, 発行日 2019-03-31
出版者
出版者 宮崎大学教育学部
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24339709
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12833982
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.2 2023-07-29 07:05:41.153414
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3