ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  2. 学術雑誌掲載論文  (教育学部)

科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として

http://hdl.handle.net/10458/3441
http://hdl.handle.net/10458/3441
8abd42fa-7db5-48e6-946f-76c6fe79fba9
名前 / ファイル ライセンス アクション
JSSE_33_4_nakayama2009.pdf JSSE_33_4_nakayama2009.pdf (933.3 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2011-07-21
タイトル
タイトル 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として
言語 ja
タイトル
タイトル Further Validation of Fostering Students' Meta-understanding of Scientific Principles as Scientific Thinking : Case Study of "Combustion" in Sixth Grade Science
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
キーワード scientific thinking, meta-understanding of scientific principles, combustion, elementary science
資源タイプ
資源タイプ journal article
著者 橘, 早苗

× 橘, 早苗

WEKO 310

ja 橘, 早苗

ja-Kana タチバナ, サナエ

en Tachibana, Sanae


Search repository
稲垣, 成哲

× 稲垣, 成哲

WEKO 284

ja 稲垣, 成哲

ja-Kana イナガキ, シゲノリ

en Inagaki, Shigenori


Search repository
村山, 功

× 村山, 功

WEKO 287

ja 村山, 功

ja-Kana ムラヤマ, イサオ

en Murayama, Isao


Search repository
山口, 悦司

× 山口, 悦司

WEKO 288

ja 山口, 悦司

ja-Kana ヤマグチ, エツジ

en Yamaguchi, Etsuji


Search repository
坂本, 美紀

× 坂本, 美紀

WEKO 299

ja 坂本, 美紀

ja-Kana サカモト, ミキ

en Sakamoto, Miki


Search repository
大島, 純

× 大島, 純

WEKO 285

ja 大島, 純

ja-Kana オオシマ, ジュン

en Oshima, Jun


Search repository
大島, 律子

× 大島, 律子

WEKO 286

ja 大島, 律子

ja-Kana オオシマ, リツコ

en Oshima, Ritsuko


Search repository
中山, 迅

× 中山, 迅

WEKO 118
e-Rad 90237470

en Nakayama, Hayashi

ja 中山, 迅

ja-Kana ナカヤマ, ハヤシ


Search repository
竹中, 真希子

× 竹中, 真希子

WEKO 283

ja 竹中, 真希子

ja-Kana タケナカ, マキコ

en Takenaka, Makiko


Search repository
藤本, 雅司

× 藤本, 雅司

WEKO 308

ja 藤本, 雅司

ja-Kana フジモト, マサジ

en Fujimoto, Masaji


Search repository
山本, 智一

× 山本, 智一

WEKO 290

ja 山本, 智一

ja-Kana ヤマモト, トモカズ

en Yamamoto, Tomokazu


Search repository
橘, 早苗

× 橘, 早苗

WEKO 310

ja 橘, 早苗

ja-Kana タチバナ, サナエ

en Tachibana, Sanae


Search repository
稲垣, 成哲

× 稲垣, 成哲

WEKO 284

ja 稲垣, 成哲

ja-Kana イナガキ, シゲノリ

en Inagaki, Shigenori


Search repository
村山, 功

× 村山, 功

WEKO 287

ja 村山, 功

ja-Kana ムラヤマ, イサオ

en Murayama, Isao


Search repository
坂本, 美紀

× 坂本, 美紀

WEKO 299

ja 坂本, 美紀

ja-Kana サカモト, ミキ

en Sakamoto, Miki


Search repository
大島, 純

× 大島, 純

WEKO 285

ja 大島, 純

ja-Kana オオシマ, ジュン

en Oshima, Jun


Search repository
大島, 律子

× 大島, 律子

WEKO 286

ja 大島, 律子

ja-Kana オオシマ, リツコ

en Oshima, Ritsuko


Search repository
竹中, 真希子

× 竹中, 真希子

WEKO 283

ja 竹中, 真希子

ja-Kana タケナカ, マキコ

en Takenaka, Makiko


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In science education, fostering scientific thinking is important, though few examples of scientific thinking are known. Sakamoto et al. (2007) advocated "meta-understanding of scientific principles" as one area of scientific thinking. If one is capable of meta-understanding, one is able to approach unknown phenomena with the assumption that scientific principles are applicable. Sakamoto and her colleague claim to have verified the existence of meta-understanding and the possibility of teaching it to elementary school students. However, we think they failed to provide proof, because their definition of meta-understanding is somewhat confused. Through inspection of the idea of "meta-understanding of scientific principles" and a process of inference with this meta-understanding, we refined the definition of meta-understanding introducing an important distinction they missed: whether a key causal mechanism of phenomena is known to students or not. Based on our new definition, we designed a clearer experiment which contained two pairs of tasks. We predicted a different response pattern for each pair of tasks, where the original paper expected no difference. As the result of the experiment supported our predictions, we achieved a more reliable verification of meta-understanding.
言語 en
書誌情報 ja : 科学教育研究
en : Journal of science education in Japan

巻 33, 号 4, p. 362-369, 発行日 2009-12-10
出版者
出版者 日本科学教育学会
言語 ja
出版者
出版者 Japan Society for Science Education (JSSE)
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03864553
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00036978
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.2 2023-07-27 12:55:00.148471
Ver.1 2023-05-15 10:27:01.771735
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3