WEKO3
アイテム
医師国家試験過去問を活用した心臓病患者シミュレータによる医学生への心音聴診実習
http://hdl.handle.net/10458/00010580
http://hdl.handle.net/10458/000105808a116347-9f1c-4217-95a0-0013b5c8923b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 医師国家試験過去問を活用した心臓病患者シミュレータによる医学生への心音聴診実習 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Training medical students in cardiac auscultation using a cardiac patient simulator and past national examinations | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 心音聴診 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 心臓病患者シミュレータ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 医師国家試験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 過去問 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
小松, 弘幸
× 小松, 弘幸× 舟橋, 美保子× 北村, 和雄× 林, 克裕× 舟橋, 美保子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 心臓病患者シミュレータを用いた心音聴診実習について具体的な実施方法はまだ確立していない。今回我々は、5年生時の臨床実習でシミュレータによる3時間の心音聴診実習を経験した上で、6年生時に再度実習を希望した33名に対し、医師国家試験の過去問を解きながら問題中の主要な心疾患の聴診所見をシミュレータで適宜確認する2時間の実習を行った。9心疾患の聴診所見が良く理解できた割合は、5年生時の実習で一度学習した項目がそれ以外の項目より有意に高かった(86.1% vs.66.7%、p<0.001)。実習後、94%の学生がこの実習方式は座学より心音聴診に関する医師国家試験の学習方法として有用であると回答しており、反復学習の効果に加え、問題解法と聴診シミュレータの組合せの有効性が示唆された。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | A training methodology for cardiac auscultation using cardiac a patient simulator has not been fully established. We therefore propose a new practice method for sixth-year medical students. All of 33 students once completed three hours of basic training in cardiac auscultation including procedures and identifying common cardiac diseases in fifth-year. After solving cardiac disease problems in 19 cases described in past national examinations, the students immediately checked the auscultatory findings of these patients during two hours of training using a cardiac patient simulator. The ratio of comprehension among the students was significantly higher for cardiac diseases that they had studied in the fifth-year than for those that were the most recently introduced (86.1% vs. 66.7%, p < 0.001). After the training, 94% of them stated that this training method is more effective than classroom lectures for mastering cardiac auscultatory findings. In conclusion, a combination of solving cardiac disease problems presented in past national examinations and immediately checking the findings a cardiac patient simulator leads to effective mastery of cardiac auscultation skills. | |||||
書誌情報 |
日本シミュレーション医療教育学会雑誌 en : Journal of Japan Association for Simulation-based Education in Healthcare Professionals 巻 4, p. 43-47, 発行日 2016-06 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本シミュレーション医療教育学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21879281 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |