WEKO3
アイテム
医師免許取得後早期より反復して行った心臓病患者シミュレーターを用いた診察実習の効果
http://hdl.handle.net/10458/00010545
http://hdl.handle.net/10458/00010545f1fa09df-101d-4c0b-8a7e-d14719844c1d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-02-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 医師免許取得後早期より反復して行った心臓病患者シミュレーターを用いた診察実習の効果 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effect of Repeated Training in Physical Examination with a New Cardiology Simulator for lst-year Medical Residents Shortly after Receiving Medical Licenses | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 身体診察 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 卒後臨床教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 小グループ学習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | 心臓病患者シミュレーター | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | physical examination | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | postgraduate medical education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | small-group learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | cardiology simulator | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
伊賀, 幹二
× 伊賀, 幹二× 小松, 弘幸× 石丸 , 裕康 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 1999年度に採用された11名の1年目研修医全員を対象として, 医師免許取得直後の5月とその3か月後に心臓病患者シミュレーター『イチロー』を用いた2回の診察実習を行った. それぞれの到達目標を, 1回目の実習では順序立てた身体診察法の習得と正常所見の理解, 2回目の実習では異常所見の検出とした. 1回目の実習1か月後の時点では,「内頸静脈拡張の有無」「頸動脈触診による収縮・拡張期の判定」「S2の呼吸性分裂の有無」「収縮期雑音の最強点および放散」については全員がルーチン診察のチェック項目としていた. 2回目の実習前後における心疾患に対する聴診能力では, ほとんどの研修医が上達したと自己評価した. 初期研修開始1年を経過した時点では, 内頸静脈と頸動脈拍動の分析はなお不十分としたが, 順序立てた診察法の習慣化, ギャロップ音と3/6度以上の心雑音の検出に関してはほぼ可能であるとし, 大動脈弁疾患および僧帽弁疾患の存在診断についても全員が可能であると自己評価した. 到達目標を明確に設定し, 短期間に繰り返し行った『イチロー』を用いた診察実習は, 研修医に順序立てた診察を習慣づけ, 異常心音・心雑音を注目する動機づけとなり, その診察能力を向上させた. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We used a new cardiology simulator twice to train lst-year medical residents in physical examination with a specific behavioral objective shortly after they had received their medical licenses. The first training sessions were to teach residents to understand normal heart sounds and to perform physical examinations in the proper order; the second training sessions were to teach recognition of abnormal heart sounds and murmurs. After the first training sessions, all residents could perform physical examinations in the proper order with special attention to the jugular vein, differentiation of systole and diastole by palpating the carotid artery, splitting of S2, and the timing and transmission of heart murmurs. Just after the second training sessions, all residents thought that their physical examination skills and ability to recognize abnormal heart sounds and murmurs had improved. One year later, the residents were accustomed to performing physical examination in the proper order and could recognize gallop rhythms and murmurs of grade 3/6 or higher. Repeated training with specific behavioral objectives could motivate residents to understand both normal and abnormal heat sounds and murmurs. | |||||
書誌情報 |
医学教育 巻 32, 号 2, p. 107-111, 発行日 2001-04 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本医学教育学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 03869644 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.11307/mededjapan1970.32.107 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | © 日本医学教育学会 | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.11307/mededjapan1970.32.107 | |||||
関連名称 | J-Stage | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR |