@article{oai:miyazaki-u.repo.nii.ac.jp:00006155, author = {玉城, 美千子 and Sakai, Motohiro and 境, 泉洋 and Tatsumoto, Shin and 立元, 真 and Tamaki, Michiko}, journal = {宮崎大学教育学部紀要, Memoirs of the Faculty of Education, Miyazaki University.}, month = {Aug}, note = {本研究においては,保育者が介入者としての訓練を受けて行った入学準備版子育て教 室に参加することが,保護者の養育スキル,ストレス反応,並びに子どもの行動傾向, 問題行動に与える影響を検証した。  2017 年度から2019 年度にかけて宮崎市内の私立幼稚園で行われた入学準備版子育て教 室に参加した34 名の保護者を対象とした。入学準備版子育て教室では,週1 回2時間, 5 回の講座を実施した。対象者には,開始前30 日,開始前,終了後,終了後1 か月の4 回に新版養育スキル,CSB-RS(子どもの行動傾向),保護者のストレス反応,SDQ(子 どもの問題行動尺度)について回答を求めた。本研究の結果,入学準備版子育て教室に 参加することで,保護者の養育スキルが向上し,ストレス反応が低減する可能性が示唆 された。, In this study, we examined the effects of a preparatory parenting class on parents' parenting skills, stress responses, and children's behavioral tendencies and problem behaviors.  The sample consisted of 34 participants who participated in a pre-nrollment parenting class held at a private kindergarten in Miyazaki City between FY 2017 and FY 2019. Five two-hour classes were held once a week in the Pre-Entry Parenting Class. Subjects were asked to respond to the new version of nurturing skills, the CSB-RS(child behavioral tendencies), parents' stress responses, and the SDQ (Child Problematic Behavior Scale) at four times during the 30 days before, before, after, and one month after the end of the study. The results of this study suggest that participation in a preparatory parenting class may improve parents' parenting skills and reduce their stress response.}, pages = {219--229}, title = {幼保小接続のための入学準備版ペアレント・トレーニングの効果}, volume = {95}, year = {2020}, yomi = {サカイ, モトヤス and サカイ, モトヒロ and タツモト, シン} }