@article{oai:miyazaki-u.repo.nii.ac.jp:00001174, author = {上條, 秀元 and Kamijo, Hidemoto and 上條, 秀元 and Kamijo, Hidemoto}, issue = {4}, journal = {生涯学習研究, 宮崎大学生涯学習教育研究センター研究紀要}, month = {Mar}, note = {This paper intends first to make clear the contents of probrem-solving methods in relation with methods of lifelong learning, secondly, to study the actual case applying probrem-solving methods. First,by examining the relation between probrem-solving methods and lifelong learning methods, I considerd probrem-solving methods are not seperated from lifelong learning methods, but belong to the latter and useful for probrem-solving. Next, I analyzed a case in the city where these methods were applied. Here, I analyzed what methods were introduced into the process of probrem-solving, and then, I made clear the policy for promoting the introduction of these methods., 本稿は, 昨年度のセンター紀要論文を踏まえて, 問題解決技法の内容を生涯学習における学習方法との関連で明らかにするとともに, 実際の事例においてどのような技法が導入されたかを考察し, 今後の課題を示すものである。 まず, 問題解決技法と生涯学習の方法との関連について検討した。 そして, 問題解決技法は生涯学習の方法とは別個の, 独立した技法 (方法) ではなく, 生涯学習の方法の中で, 問題解決のプロセスにおいて有効な技法と位置づけた。 次に, 市町村における導入の事例を分析 した。 ここでは, 問題解決のプロセスにおいて, どのような問題解決技法が導入されたかを考察し, 今後問題解決技法を導入した活動を促進するための課題を明らかにした。}, pages = {1--12}, title = {成人の学習プログラムへの問題解決技法導入の視点と実際}, year = {1999}, yomi = {カミジョウ, ヒデモト and カミジョウ, ヒデモト} }