@article{oai:miyazaki-u.repo.nii.ac.jp:00001162, author = {上條, 秀元 and Kamijo, Hidemoto and 上條, 秀元 and Kamijo, Hidemoto}, issue = {9}, journal = {生涯学習研究, 宮崎大学生涯学習教育研究センター研究紀要}, month = {Mar}, note = {This paper arranges the aspect and method of study on the policy of support for learning and social participation of the aged. I made clear the significance of this study and analyzed preceding study, and then arranged the process of study in 6 stages and arranged the aspect of study. For instance, I analyzed the effective factors - human relation at home and comnunity, conditions of health, adequateness of program and support system for participation. In addition, I structured measures of support at home and community., 本研究は、高齢者の学習・社会参加に関する研究の視点・方法について、特に高齢者の日常生活の場である市町村の圏域における支援に注目して考察している。 まず、研究の意義の明確化、先行研究の分析を行った上で、研究の手順を6段階に整理し、各段階毎に視点を整理した。この中で、家庭や地域の人間関係、高齢者の健康状態、プログラムの適切性や参加への支援体制を学習・社会参加に影響する要因として取り上げ、また、家庭・地域における支援方策を構造化するなど、独自の分析・整理を行った。}, pages = {1--9}, title = {高齢者の学習・社会参加支援に関する研究 : その基礎的考察}, year = {2004}, yomi = {カミジョウ, ヒデモト and カミジョウ, ヒデモト} }