ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  1. 教育学部・大学院教育学研究科
  2. 学術雑誌掲載論文  (教育学部)

科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として

http://hdl.handle.net/10458/3440
http://hdl.handle.net/10458/3440
98f2a80f-fb54-4c9e-8d41-83221bc663a9
名前 / ファイル ライセンス アクション
JSSE_31_4_nakayama2007.pdf JSSE_31_4_nakayama2007.pdf (858.5 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2011-07-21
タイトル
タイトル 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として
言語 ja
タイトル
タイトル Fostering Students' Meta-understanding of Scientific Principles as Scientific Thinking : In the Case of a 6th Grade Unit about "Combustion"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
キーワード scientific thinking, meta-understanding of scientific principles, three elements of combustion, elementary science
資源タイプ
資源タイプ journal article
著者 坂本, 美紀

× 坂本, 美紀

WEKO 299

ja 坂本, 美紀

ja-Kana サカモト, ミキ

en Sakamoto, Miki


Search repository
村山, 功

× 村山, 功

WEKO 287

ja 村山, 功

ja-Kana ムラヤマ, イサオ

en Murayama, Isao


Search repository
山口, 悦司

× 山口, 悦司

WEKO 288

ja 山口, 悦司

ja-Kana ヤマグチ, エツジ

en Yamaguchi, Etsuji


Search repository
稲垣, 成哲

× 稲垣, 成哲

WEKO 284

ja 稲垣, 成哲

ja-Kana イナガキ, シゲノリ

en Inagaki, Shigenori


Search repository
大島, 純

× 大島, 純

WEKO 285

ja 大島, 純

ja-Kana オオシマ, ジュン

en Oshima, Jun


Search repository
大島, 律子

× 大島, 律子

WEKO 286

ja 大島, 律子

ja-Kana オオシマ, リツコ

en Oshima, Ritsuko


Search repository
中山, 迅

× 中山, 迅

WEKO 118
e-Rad 90237470

en Nakayama, Hayashi

ja 中山, 迅

ja-Kana ナカヤマ, ハヤシ


Search repository
竹中, 真希子

× 竹中, 真希子

WEKO 283

ja 竹中, 真希子

ja-Kana タケナカ, マキコ

en Takenaka, Makiko


Search repository
山本, 智一

× 山本, 智一

WEKO 290

ja 山本, 智一

ja-Kana ヤマモト, トモカズ

en Yamamoto, Tomokazu


Search repository
藤本, 雅司

× 藤本, 雅司

WEKO 308

ja 藤本, 雅司

ja-Kana フジモト, マサジ

en Fujimoto, Masaji


Search repository
竹下, 裕子

× 竹下, 裕子

WEKO 309

ja 竹下, 裕子

ja-Kana タケシタ, ユウコ

en Takeshita, Yuko


Search repository
橘, 早苗

× 橘, 早苗

WEKO 310

ja 橘, 早苗

ja-Kana タチバナ, サナエ

en Tachibana, Sanae


Search repository
坂本, 美紀

× 坂本, 美紀

WEKO 299

ja 坂本, 美紀

ja-Kana サカモト, ミキ

en Sakamoto, Miki


Search repository
村山, 功

× 村山, 功

WEKO 287

ja 村山, 功

ja-Kana ムラヤマ, イサオ

en Murayama, Isao


Search repository
稲垣, 成哲

× 稲垣, 成哲

WEKO 284

ja 稲垣, 成哲

ja-Kana イナガキ, シゲノリ

en Inagaki, Shigenori


Search repository
大島, 純

× 大島, 純

WEKO 285

ja 大島, 純

ja-Kana オオシマ, ジュン

en Oshima, Jun


Search repository
大島, 律子

× 大島, 律子

WEKO 286

ja 大島, 律子

ja-Kana オオシマ, リツコ

en Oshima, Ritsuko


Search repository
竹中, 真希子

× 竹中, 真希子

WEKO 283

ja 竹中, 真希子

ja-Kana タケナカ, マキコ

en Takenaka, Makiko


Search repository
竹下, 裕子

× 竹下, 裕子

WEKO 309

ja 竹下, 裕子

ja-Kana タケシタ, ユウコ

en Takeshita, Yuko


Search repository
橘, 早苗

× 橘, 早苗

WEKO 310

ja 橘, 早苗

ja-Kana タチバナ, サナエ

en Tachibana, Sanae


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Students sometimes fail to give a theory-based explanation of phenomena after they learn scientific principles. The present study investigated the optimum method to train students in scientific thinking in elementary school science lessons. We conducted three experimental lessons to foster students' meta-understanding of scientific principles about combustion. Sixth graders collaboratively inquired into the difficult-to-understand phenomena of combustion for a theory-based explanation. Based on students' achievements in the previous year, the curriculum had been improved twice. At the end of the lesson, students were asked to explain the new phenomena of combustion in a test.
We analyzed students' written responses and evaluated their meta-understanding based on two indices: understanding that principles can be applied to any examples, and thinking about phenomena based on that understanding. The results showed that the improvements in the curriculum brought about more elements referred to in the explanations, more students who mentioned all elements, and some descriptions reflecting their reverse reasoning. It appears that the improved curriculum contributed to the enhancement of students' meta-understanding of scientific principles.
言語 en
書誌情報 ja : 科学教育研究
en : Journal of science education in Japan

巻 31, 号 4, p. 220-227, 発行日 2007-12-27
出版者
出版者 日本科学教育学会
言語 ja
出版者
出版者 Japan Society for Science Education (JSSE)
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 03864553
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00036978
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.2 2023-07-27 12:49:47.447989
Ver.1 2023-05-15 10:26:59.624099
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

坂本, 美紀, 村山, 功, 山口, 悦司, 稲垣, 成哲, 大島, 純, 大島, 律子, 中山, 迅, 竹中, 真希子, 山本, 智一, 藤本, 雅司, 竹下, 裕子, 橘, 早苗, 坂本, 美紀, 村山, 功, 稲垣, 成哲, 大島, 純, 大島, 律子, 竹中, 真希子, 竹下, 裕子, 橘, 早苗, 2007, 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として: 日本科学教育学会, 220–227 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3